Fåfänga med livet som insats...

Använder ni cykelhjälm? Varför inte? Fåfänga, någon annan orsak finns det inte...

Jag använder cykelhjälm ibland men idag tror jag det var sista gången. Men alltså har ni sett er själva i spegeln med en cykelhjälm på huvudet. Det var inte riktigt det jag gjorde, ni förstår jag har en kompis som opererade sitt knä idag och jag tyckte lite synd om henne så när jag satt på cykeln på väg hem från jobbet tog jag ett foto på mig själv iklädd hjälm...

Jag visste att det skulle muntra upp henne för resten av dagen...

Sen fick jag ju syn på kortet själv, det var väll inte min snyggaste poose, men va f-n man ser ju inte riktigt klok ut, för att använda min kära väns citat i retur sms:et "vilken j-la mupp". Jag skämdes fy vad jag skämdes, det ända jag tänkte när jag cyklade hem var bara jag inte möter någon jag känner, eller allra helst bara jag inte möter någon snygg kille som känner igen mig. Min egen övertalningsmelodi fungerar inte längre. Ja, att man kan få svåra hjärnskador om man cyklar omkull utan hjälm. Hmm, antingen det eller att använda hjälmen och se ut som man redan har fått det?

Jag jobbar inom kommunen och kommunens nya policy är att anställda ska bära hjälm. Vi fick hjälmar av jobbet. Men jag hade redan inhandlat en hjälm. Jag är ju för sjutton arbetsterapeut. Arbetsterapeuter har cykelhjälm, fjällräven ryggsäck och fotriktiga skor. Åh fy f-n det där skämtade jag om en gång på ett vikariat i lunchrummet. Inte så himla smart med tanke på att det bredvid mig sitter en arbetsterapeut enligt beskrivningen ovan... hehe!

Iallafall så körde jag med hjälm ett tag (2-3 dagar) det var lätt att motivera sig. På grund av att jag har läst neurologi så har jag viss kunskap om vad som kan hända om man skulle skada vissa hjärnfunktioner. Jag tänkte också vara den duktiga förebilden för min son som naturligtvis inte får sätta sig på en cykel utan hjälm, ja, jag är ju emot det där med dubbelmoral eller var det dom där 2-3 dagarna iallafall.

Ganska snart under en längre period "glömde" jag hjälmen på hatthyllan långt in bland lite tröjor och diverse bråte. Ögonen sökte sig till hatthyllan på mornarna men ville inte riktigt se. När Kalle frågade "mamma var är din hjälm"? ljög jag. Jag ljög för min 2,5 åriga son och sa att jag hade glömt hjälmen på jobbet.

Imorse orkade jag inte längre stå där och ljuga min son, som tittade rakt in i mina ögon med sina stora mörkbruna nästan brända pepparkaksögon, rätt upp i ansiktet. Utan ett ord tog jag ner hjälmen från hatthyllan dammade av den och förde den sakta upp över huvudet och tryckte ner den över det nytvättade håret, knäppte hjälmen under hakan och svalde hårt, så hårt att jag kände bandet pressas mot halsen så jag fick en liten kräkreflex. Men sådär, jag hade svalt ner fåfängan och fått på mig livräddaren.

"Tjena, tjena, hej, hej alla pappor som helt j-la plötsligt lämnar på dagis den här tiden just idag, jaha tjena, tjena inte visste jag att Erik hade en sådan... pappa. Hurtig står jag där med hjälmen på huvudet och parkerar cykeln utanför dagis. Va f-n att man inte äger en fjällräven ryggsäck också det hade varit kul.

Seriöst varför måste hjälmarna va så fruktansvärt fula? Det fulaste som finns det är när gamla gubbar går in och handlar och inte tar av sig hjälmen. Va tror dem att de ska ramla? Eller orsaken kanske är av mer praktisk karaktär till att de behåller hjälmen på som att den tar upp för mycket plats i korgen. LÄMNA DEN UTANFÖR DÅ! De ser så himla roliga ut... Har ni inte sett "Blomstertid" med Peter Magnusson så gör det på tal om ful i cykelhjälm (det finns dessutom en massa andra roliga orsaker till att se den, det är en serie kolla på tv4.se play om den finns kvar). Varför kan man inte göra coola hjälmar? Snowboardåkare är ju ganska coola i hjälm. Men det kanske skulle se konstigt ut speciellt på sommaren om man kom klädd som en snowboardåkare, "öh, bruden lite för sent att börja använda hjälm nu va".

Men idag då när jag fick se mig själv iklädd denna tingest, denna löjeväckande, ångestframkallande huvudbonad i mobilen förevigad på bild, så kunde jag inte känna något annat än att det var så himla skämmigt, jag tittade inte upp när jag cyklade, var det rött eller grönt? var det en tant eller farbror jag krockade med? spelar ingen roll jag hade hjälm...

Så där kan man ju inte hålla på... det är ju bara att skärpa sig jag tycket inte att andra är töntiga som har hjälm, inte mycket iallafall. Det är bara en sak att göra svälja fåfängan och... börja åka buss.

Puss och kram på cykeln finns en ram!

Psst! Hade ju varit kul om jag publicerat fotot eller hur, men idag bjussar jag bara min nyopererade vän på ett gott skratt ni andra kan gott få undra hur j-la ful man egentligen kan va i svart plast och frigolit. Kom just på att jag glömt hjälmen ute i trädgården måste kanske hämta den vi bor ju i stan och någon kan ta den... you wish!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0