Om Star wars, magkatarr och mediciner...

Kalle är Star wars fan snart tre år som han är. Han brukar kollar skit ofta i en leksakskatalog där det finns en Darth wader dräkt. Mattias tycker vi ska köpa en sådan i födelsedagspresent till Kalle. Jag är inte lika säker. Många ungar har spindelmannendräkt eller fantomen eller någon annan superhjältes men Darth... AAah message from the dark side... Ja, han gillar ju Yoda också men kanske inte lika cool dräkt. Dock har han Yoda på ryggen på sin täckväst, det får räcka med Star wars tycker jag. Mattias funderar på en ljussabel också...

Jag har problem, garnet är slut. Som ni hör är det stora problem som jag tampas med. Jag har kommit halvvägs med Gustavs mössa (lillebror) och så tog garnet slut. Kalle och jag gick till affären men där var det också slut. Kul, här Gustav en halv mössa eller ett väldigt brett pannband välj själv...

Öh, vad mer i min lilla, lilla värld. Jo, jag har en grym magkatarr just för tillfället så jag känner mig mer eller mindre som en zombie. Jag blir så jäkla trött det är precis som att energin läcker ut någonstans. Jag kan bara inte hitta hålet... (det där lät lite suspekt). Om jag kunde uppbåde lite disciplin när det gällde kosten skulle det kanske bli bättre snabbare. Jag försöker låta bli kaffet iallafall, så ett tag till koffeinets substanser har avyttrat sina beroendeframkallande ämnen från kroppen får jag hålla tillgodo med huvudvärk. Provade med att tillföra natrium till kroppen det skulle visst kunna vara bra för magen, men det hjälper tyvärr inte... Så nu är de medikamenter som intas istället, de hjälper iallafall fast jag gillar inte piller.

Alltså jag läste bipacksedeln på den här medicinen som inte alls är någon ovanlig medicin utan intas av flera tusentals människor, några utav biverkningen var blödande läppar och ögon, utslag och fjällande hud, illamående, yrsel, svimmningsanfall, andnöd, trötthet, diaree, blod i avföring eller uppkastning, svullna anklar, neurologiska skador, ja, listan var längre jag lovar.

Jag tänker då på alla äldre som jag hälsar på några av dem har bortåt tio olika läkemedel varje dag som dom stoppar i sig, varje läkemedel innehålle en bipacksedel som rapar upp sådana här biverkningar. Jag undrar hur kan de veta till slut vad som är sjukdomen och vad som är biverkningen när i ledet börjar vården skriva ut medicin mot symtomen som orsakas av biverkningen? Säkert ganska snart...

Idag har de gamla som bor på särskilda boenden i genomsnitt 10-11 olika läkemedel, de som bor hemma har 5-6 mediciner. Det finns ingen forskning på äldre och läkemedel. Den forskning som finns är gjorda på yngre män. Så är du kvinna och gammal ligger du väldigt risigt till. När man är ungifär 80 år så har din njurfunktion halverats säger man, genom njuren utsöndras läkemedeln, med en halverad njurfunktion stannar läkemedlen kvar i kroppen mycket längre. Jag hör hela tiden att läkarna bara förlänger recepten till de äldre utan att kolla upp njurfunktionen, så de står kvar på samma dos fast de förmodligen borde ha en mindre, en kvinna jag besökte hade kvar samma dos sen 1975, är det inte skrämmande? Barn och gamla är de i vårt samhälle som tål läkemedel sämst. De äldre konsumerar mest läkemedel med hästlängder, vad sägs om det...

Vilken utvikning, men det är lite läskigt jag brukar faktiskt inte läsa bipacksedeln för risken är ju att man blir ännu sjukare då... är jag inte lite yr, det känns som jag ska svimma. Nej då man behöver inte vara orolig några av dessa biverkningar drabbar bara en av tio...

Så från Star wars till biverkningar är steget inte särskilt långt ibland...

Kram och kyss där går en benig ryss...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0