Jobbiga frukter och portioner för små magsäckar...

Åh jag måste berätta just nu äter jag ett äpple. Mycket att skriva om tänker ni nu! Ja om det händer ungifär en gång i månaden att man äter en frukt och cirka en gång i halvåret att man äter ett äpple så kan man faktiskt det. Det är så jobbigt att tugga frukt, man tuggar och tuggar och tuggar. Jag blir trött i käkarna. Varför är det så att det som är nyttigt antingen är äckligt eller jobbigt att tugga på?

Enligt livsmedelsverkets rekomendationer ska det dagliga intaget av frukt helst vara ca 500 gram. Snacka om att känna sig som en kossa jag skulle få gå och idissla och jiggla hela dagarna på frukt om jag skulle få i mig så mycket, nej, det går bara inte.

På tal om att äta och så där igår gjorde jag pasta och ostsås. Det vill säga jag köpte tre förpackningar på ICA. Två med ost och skinkfyllda färska tortellinis och ett litet tetra med mild ostsås. Varje pastaförpackning var det 2 portioner i men alla vet ju att det där med portionerna bara gäller för människor med extremt liten matsäck för det går alltid åt mer än vad som står. Samma med recept står det för fyra personer så brukar det räcka nätt och jämt till vår lilla familj på tre pers. Räkna där till att Kalle äter som en myra (eller som han säger MUURA). Kanske äter vi större portioner än vad vi borde, förmodligen. Men är inte meningen med en måltid att man ska bli mätt? Det måste ju ha varit så från begynnelsen iallafall, det primära syftet måste helt enkelt vara att bli mätt. Men ibland har man ju ingen botten!

Fokuset nu för tiden ligger i upplevelsen. Det ska vara en helhetsupplevelse att äta. (Snarare en helvetes upplevelse om man har barn :=)). För hör och häpna man äter nämligen inte bara med munnen man äter även med ögonen. Inte fan vet jag hur det går till! Det ligger naturligtvis något i det. Allt det där tänkte jag iallafall på idag när jag lagade mat. Köpte 2 förpackningar på ICA. Makaroner och delikatessköttbullar. För att förgylla denna superba näringsrika och tillika uppfinningsrika kvällsmåltid använde jag lite ketchup. Vitt, brunt och rött snyggt och gott för både öga och mun... eller?

Det här med portionerna då om det verkligen är så att gemene man bara äter den uppmätta andelen mat då betyder ju det att jag är ett matvrak. Så för att verka mer normal och inte så glupsk så har jag inför kvällen (jag ska bort på bokcirkel fast jag har inte läst någon bok men det blir mat och vin och annat trevligt så...) ätit just ovannämnda makaroner och köttbullar lite grann för att fylla ut det där extra utrymmet som jag verkar ha.

Så relativt mätt och nästan belåten åker jag nu bort på lite tjejsnack och middag, och jag kan känna mig precis som en av de andra tjejerna när jag tar tre potatisklyftor och en tredjedelskycklingfilé och blir jäääättteee määääätttt.:=)

Dagens höjdare: Heeling hos Jonas
Dagens magplask: Konstiga telefonsamtal och förvirrade företagare

Puss och kram vi säger nej tack till reklam!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0