Gamla tanter kan få huvudvärk av för ärliga barn

Barn är ju så brutalt ärliga, ni vet inga förskönande omskrivningar. Den sociala takten som man (mer eller mindre) förvärvat i vuxen ålder finns inte. Man bara säger som det är. Jag har en så pinsam historia från min barndom. Jag var väll cirka 5-6 år när det begav sig.

Min mormor hade en dambekant i stockholm, jag vet igentligen hur det kom sig men iallafall så kom denna stockholms dam på besök till landsbygden på somrarna. Som jag minns det var hon ganska gammal hon hade mammelucker, rullat hår, klänningar i tjockt lite glansigt tyg med snirkliga mönster och så luktade hon så där lite instängt som gamla tanter kan göra. Tur hon fick resa ut på landet och vädras lite. Iallafall så kom vi rätt bra överens Matilda och jag. Vi gick och småpratade som bäst medans vi sakta spankulerade runt inne i mormors tv-rum, vilket förvandlades till mormors sovrum på kvällarna med hjälp av en orange hiskelig bäddsoffa. Morfar sov i kökssoffan, min långa ståtliga morfar nedklämd i en smal lite kökssoffa, jodå så var det. Iallafall så strosade vi fram där medans vi småpratade om ditten och datten då vi stannade till vid en brun vacker gammal spegelbyrå där diverse bråte, förlåt mormor, jag menar diverse prydnader stod och på något vis bidrog till hemtrevnaden. Mitt på byrån i en fin, tjock försilvrad ram stod ett fotografi på Matilda som hon hade skickat till mormor i ett av hennes brev. Jag vill minnas att hon var några år yngre på fotot. Matilda pös lite stolt vid anblicken.Hon kände sig nog just då lite hedrad, och tänkte säkert att här hade hon en plats hos oss på landet, här stod hon mitt på byrån. Men säg den lycka som varar för evigt. Då helt utan att tänka med ett barns uppriktighet, helt i avsaknad av den "sociala taktkänslan" som ännu ej hade förvärvats tittar jag upp på Matilda med mina bruna ärliga ögon och talar helt sonika om att, -det här kortet ställer mormor bara fram när du är här.

Matilda gick och la sig med förevändningen att hon hade huvudvärk. Den satt i väldigt länge. Stackars mormor hon höll på att sjunka genom jorden. Hon gjorde något lamt försök att släta över det hela - tokiga unge, vad hon hittar på, ungar... va! Men alla vet ju att barn för det mesta talar sanning.

Jag tror det var under samma sommarperiod som min mamma tappade ett mjölkpaket i Matildas huvud bara några dagar efter kortincidenten. Då fick hon också huvudvärk. Jag undrar om inte det var sista sommaren Matilda kom och hälsade på oss i den lantliga idyllen!

Dagens höjdare var eftermiddagsfikat på jobbet. Idag var allting roligt och att Idol har börjat.
Dagens magplask att jag inte kunde träna för att vi inte hade barnvakt, vilket typ nästan är första gången.

Avslutar med några härliga citat från Mark Levengood och Unni Lindels bok Gamla tanter lägger inte ägg:

"I kyrkan sjunger de sånger som kallas för salami." Helen, 5 år

"Mormor har legat i magen på gammelmormor, mamma har legat i magen på mormor och jag har legat i magen på mamma. Men i min mager ligger det bara köttbullar." Helene, 6 år

"Förr kom mjölken från kon, nu kommer den från Arla." Lars, 5 år

"Farmor tycker inte om att sola toppless. Det är för att hennes toppar har blivit lite lösaktiga." Stina, 6 år

"Jag blir aldrig trött på farmor, men det blir farfar." Therese, 6 år

Pussen och kramen se upp med var du ställer ramen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0