Första segern kom på Skölv...

Lite pirrig var den allt, återkomsten till Skölvboslätt. En arena med många ljusa minnen. Faktum är att mycket få matcher jag spelat där har gått förlorade. Och så blev även fallet denna söndagseftermiddag. Ett varmt välkomnande väntade när Mia och jag klev innanför grindarna på Skölv. "Är det PRO som är på besök"? Jo, visst det är PRO... Det är kul att spela fotboll, det var kul när jag var 12, det var kul när jag var 20 det är kul nu när jag är 36, så är det med det! Iallafall vi får tacka för sporren...

Planen var lite regnigt mjuk och gräset lite välväxt men en bra plan. Vi hade pratat innan om att vi måste börja spela vårt spel inte bara fokusera på motståndarna. Som förra matchen mot Rynninge där vi helt klart underpresterade, stressade med bollen, slog bort den i lägen där vi inte var pressade, där vi inte har självförtroendet att spela som vi kan, där vi har för mycket respekt för motståndaren.

Jag kan inte säga att allt var som bortblåst den här matchen men en vindpust kom det och den blåste definitivt i rätt riktning. Vi tog det lugnare med bollen höll i, skapade i och med det stundtals fina spelsekvenser.

Första halvlek har vi det mesta spelet. När vi tilldöms hörna vet vi att det blir livsfarligt. Bollen slås in med känsla och precision av Paulina och Mia "skalman" Nilsson gör ett nick mål. Det är kanske inte den hårdaste nicken timad i pannan som jag sett. Men 1-0 kändes jäkligt skönt och välförtjänt i det läget.

Andra halvlek blir lite ojämnare från vår sida medan Glanshammar kommer mer och mer. Glanshammar utan avbytare visade inga tecken på trötthet och skapade lite tryck på oss. Malin i mål avvärjer några skott. Backlinjen avvärjer anfallen med hårt jobb, vinner löpdueller och man mot man kamper. De släpper inte en jävel över bron. Sista kvarten är vi trötta, vi kämpar. Sen kommer några hörnor för Glanshammar som är riktigt farliga där vår Målvakt Malin visar pondus och boxar bort bollen flera gånger. Vändningen och lugnet kommer först några minuter från slutet då Kvist kan sätta tvåan bakom Gifs målvakt. Riktigt skönt och vi kan slappna av och spela av de sista minutrarna lugnt och fint.

Så lämnar jag Skölv med en seger till i ryggen, jag måste säga att jag gillar det där stället...

Topp of the Line:

1. Paulina
2. Malin
3. Jeanette, Annika och Sophia

Vi har inlett trean riktigt bra. Vi är obesegrade efter de tre första inledande matcherna. När jag tittade på vår inledning inför seriestart så kändes den svårast möjliga. Nu kanske vi kan börja tro på oss själva, vi behöver inte be om ursäkt för att vi tar plats och tar poäng för vi har förtjänat varenda ett av dem. Nu taggar vi inför onsdagen för då ska det bli åka av för Laxå. Vi ska visa att gräset är grönare i Lillån och leva upp till vår lilla sång...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0