Förvandlingen

Köket har genomgått en förvandling från murrigt tegelbruk till ljust och blommigt...
Några småsaker återstår men lite handlingskraft i veckan ska lägga den sista touchen vid det nu mycket funktionella och trivsamma köket.

Det enda som finns kvar i det nya köket är diskmaskinen och kaffebryggaren och golvet. Jag ville ha en inbyggd kaffemaskin men blev nedrustad. Aja, det kanske bara är kul ett tag...

Bort med det gamla in med det nya. Demolering är KUL...

15 olika material på väggarna såklart det är ju ett gammalt hus. Avloppsproblem som ni kan fråga min pappa om. Dränkt av diverse gos helt överraskande när han lungt och beskedligt skulle sätta reglar.

Och dörren åkte igen. Finns inte kvar längre... Men 60 cm diskbänksyta till gjorde en oerhörd skillnad. Mitt smartaste drag i planeringen av köket. För övrigt bjöds det inte på några direkta överraskningar.

Ojordade kablar och obrukbara kablar i mängder. Elektriker såväl som vvs kunniga personer behövs vid renoveringen. Annars gjorde vi allt själva. Eller ja, alltså pappa gjorde nästan allt själv. Men Mattias och jag var väldigt duktiga hantlangare. Hammare, skruvdragare, vattenpass...

Väldigt nice när gipsskivorna var på plats. Känns otroligt mycket fräschare.
Väggarna blev nog ganska raka också :-)

En underbar känsla när skåp och bänkskiva kom upp...

Och jag måste faktiskt skryta med att det är jag som har satt kaklet. Pappa sågade till de bitarna som behövdes och la på fix. Mattias och jag fogade sedan med gemensam kraft...

Ett mycket fint fasat kakel, ger liv åt väggen och skapar hemtrevlig känsla. Mycket nöjd med kaklet måste jag säga.

Om kaklet var vi överens men inte tapeten. Vi har aldrig lyckats enats om tapet, men här gick jag segrande ur striden. Från att ha varit inne på helvitt, gjorde jag en helomvändning och valde ja ni ser blommigt. Älskar färgen och hur det silvriga och gråa går igen i de rostfria vitvarorna och skåpbeslagen. Den vita botten ser till att ljuset behålls i rummet... Ja, gillar och köket är litet så tröttnar man kan man alltid tapetsera om...

Tapetsera gjorde undertecknad själv, mycket nöjd med resultatet fick fin hjälp av svärmor. Första, heter det våden eller båden, våden va? satte jag förvisso upp och ner. Men i slutänden fick vi till det och kan ni tänka er tapeten räckte precis. 349 kronor rullen helt överkomligt, samma tapet fanns i fler färger men som sagt det här var den som tilltalade mig.

Så här blev det IKEA köket, blandare från Bauhaus och vitvaror och fläkt från Elektroskandia förstås, blir grymt bra priser då...


Så här nöjda och glada är vi med vårt nya kök som sedan några veckor tillbaka är, ja, näst intill helt klart...

Kommentarer
Postat av: Chatarina

Oj, vilken skillnad!!!! Riktigt snyggt!!

2010-09-19 @ 14:40:05
Postat av: Karin Lövgren

Jättefint!! Men det sitter en katt PÅ bordet ;)

Här hemma var vi helt överens om nya kökstapeten men ingen av oss blev nöjd.. Oops.. Nu är vi dock inte överens om vi ska tapetsera om eller ej :S

2010-09-19 @ 21:39:41
Postat av: Lina

Det blev jätte fint köket, jag får komma och äta mat i det någon dag :)

2010-09-20 @ 08:34:53
URL: http://linaoforebro.blogg.se/
Postat av: Sussie

Jäk..r vad snyggt det blev!

2010-10-07 @ 17:04:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0