Idag såg jag ån...






Hur ofta tittar vi igentligen på det som finns runt omkring oss. Hur ofta uppskattar vi träden och blommorna solstrålarna, jag bara skämta regndropparna (de jävlarna), människor vi möter? Ner med huvudet och kör, upp på cykeln och till jobbet. På väg dit är jag glad om jag ser något över huvud taget, ett tag i vintras när det var lite mycket kom jag på mig själv att tänka på cykeln trampades som en galning, lämnade jag Kalle på dagis? Det hade jag förstås men hallå stanna upp. Det är mitt råd till dig idag du som stressar för att hinna med jobb, ungar, fritid. Du som kämpar för att pengarna ska räcka till än det ena än det andra. Stopp, stanna, se dig omkring. Idag såg jag ån (den är j-ligt brun och så...) jag såg träden som hängde ner över ån och jag minns att jag undrade när jag senast stannat upp och tittat och sett det jag tittat på. Hur många gånger per dag händer det att du svarar på något du inte har hört? Mig händer det dagligen att folk inte hör mig alltså. Jag pratar lite tyst, eller så är det väl min släkt och mina vänner som är halvdöva allihop.

På tal om det måste jag dela med mig av en incident när jag var och handlade idag. Vi får se om jag klarar av att återge den. Före mig i kön står en femtioårig man från något land och hasplar ur sig något som låter ungifär som "erabula", varvid kassörskan säger "ursäkta" mannen säger "vaer haur ni erabula". Det är då jag förstår att han är skåning. Efter att ha upprepat ytterliggare en gång och enligt honom talat högt och tydligt "ERABULAAA" säger tjejen i kassan " de står där under aftonbladet". Ounderrr aoftounbulaet?" mannen går frågande dit och kollar då fattar jag och utbrister stolt eftersom jag knäckt koden "rakblad, han säger rakblad". Jaha oj, de hänger där säger tjejen lite förlägen. "tau our vauxprråpparrnau, foårstour dou int svenskau" säger mannen skitsurt. Damen bakom mig skruvar på sig och tycker det är väll inte så konstigt att hon inte förstår, det är många som inte förstår danska. Äh, jo!

Jag tänker när jag går därifrån efter att ha blinkat till tjejen i kassan och lett och sagt "trevlig kille det där" att han måste tro att alla i sin omgivning är halvt hörselskadade. Vad jobbigt det måste va och tro hela tiden att ingen hör. Borde han inte reflektera över att det har med han att göra (självinsikt vad är det)? Jag tror samtliga i köns första gissning på vad mannen ville ha var dagbladet och svenska dagbladet stod mycket riktigt under aftonbladet. Rakbladet, dagbladet är det så noga igentligen?

Vore det inte för att jag vet att det finns trevliga skåningar som hankar sig fram på förståelig svenska :0) skulle jag säga ge tillbaka skåne till Danmark. Vilken j-la gubbe gå en kurs i social kompetens bli lite trevlig för tusan.

Iallafall så såg jag ån idag och det var fint och det kändes gott och det gav energi. Så glöm inte att stanna upp för en liten liten stund det är du värd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0