Till slut blev det något bra!

Jag tänkte skriva lite om mitt ganska nyuppfunna intresse, nämligen stickning. He he där kände jag mig inte en dag under 35...
Min farmor lärde mig och sticka när jag var liten och takterna sitter i. Jag har gjort raggsockor till mig själv och två par till Kalle. Kalle vägrade ta på sig sina han skrek i högan sky "vill inte", "ta på dig sockorna ung..... " hade man lust att säga då, sockorna åkte ner i väskan och med till dagis för av någon konstig anledning tar barnen på sig det fröknarna säger där. Iallafall så står hoppet till nästa par sockor nu till hösten jag har köpt lite för stora gummistövlar så sockor blir ett måste. F-n har man suttit och stickat och stickat så ska det väll användas. Mina sockor blev för små hälen sitter under hålfoten, jättesköna!

Nästa projekt var vantar... tumvantar nej då jag gör fingervantar... till Kalle. Den första blev jättefin den andra blev ganska fin, det var bara ett problem. Tummen satt på samma sida som den förra, Ja men va f-n hur svårt kan det va. Två högerhandsvantar kan ju va bra att ha om man tappar bort en. Bara att sätta igång att sticka en ny vante till vänster. Den vart inte bra. Den blev bred, glömde att ta in när jag började med handen. Fingrarna blev lite kortare jag tyckte jag mätte. Kanske Kalles vänster hand är tjockare och har kortare fingrar? Men nej mitt barn har varken två högerhänder eller tjockare vänsterhand med korta små stumpar, synd. Men det är ju så kul att sticka så jag gör en vante till och döm till min förvåning den blev ganska lyckad. Så efter mycket svett och GARN så har Kalle nu ett par fingervantar som efter en tids tillverkning verkar lite för små... Sammanbrott ånej om man drar lite i dem så går det så bra... Stackars barn kan man tänka... och det kanske inte är helt fel i det här sammanhanget.

Håller på med ett par sockor till min syster Lisa de är jättefina och nästan klara, vad kan gå fel denna gång. Min faster tittar imponerat på mina alster när hon är på besök (min faster är liksom stickmästare, hon kan typ sticka vad som helst en bröllopsklänning eller ett hus) Hon lyfter lite skeptiskt på sockan och säger "men vad har du gjort här? det ska ju sitta ihop..." Oj då jaha svårt att tolka stickbeskrivningen just där...

Jag är iallafall övertygad om att mitt femte sockpar kommer att bli enastående...

Nu till min stolthet så här långt i garnverkstan. Min nya vintermössa. Den är så fin att jag till och med måste visa den på bild. En sak till den är faktiskt skön också och tro det eller ej men en beställning har till och med rullat in.



Inte så illa pinkat va! och till mössan har jag tänkt göra ett par vantar... ett par tumvantar!


Puss och kram sticka en gam!


Kommentarer
Postat av: Lina

Snygg mössa!

Du kanske skulle kunna sticka en till mig med (a)

Föresten ser du väldigt glad ut på bilderna ;)

Kram

2009-07-30 @ 22:33:51
URL: http://http.//linaoforebro.blogg.se
Postat av: Anonym

Alldeles för konsentrerad på att fota för att kunna le samtidigt fast jag är tjej...

2009-07-31 @ 17:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0