Är det romantik i luften eller är det bara några irriterande insekter som surrar???

Förmodligen det sistnämnda...

Vårt 10-årsjubileum närmar sig och jag förväntar mig ingenting. Nej, under årens lopp har storslagna överraskningar och romantiska extravaganzer lyst med sin frånvaro. Någon blomma här och där har det väl blivit men det är inte där M:s styrkor ligger direkt...

Men jag hade chansen att springa, lägga benen på ryggen och dra. För han har aldrig utgett sig för att vara någon annan än den underbara, oromantiska människa som han är.

Jag minns vår första jul, alltså snart tio år sedan. Vi skulle byta julklappar och hade alltså varit tillsammans knappt ett halvår. Han var väldigt kär, det var inte att ta miste på. Vi satt på sängen i min lilla etta på 29 kvadrat och han ville att jag skulle gissa vad han hade köpt.

Det är ett ganska litet paket. Någonting vi kan göra tillsammans, jag tror att du vill göra det här tillsammans med mig.

Herregud, han vill förlova sig. Svetten började pärla i pannan, M njöt i fulla drag för han såg att jag var smått nervös. Jag började leta flyktvägar. Jag bodde på andra våningen så balkongen skulle nog gå bra att hoppa från...

Ni förstår jag hade dessutom blivit spådd av Singvar tidigare på sommaren, precis när M och jag hade börjat dejtat, han hade stakat ut vår väg. Före jul, nyår kommer M vilja flytta ihop, före påsk vill han förlova sig. Så jag var ju ganska säker på att det var nu det skulle ske. Men var jag redo?

Svettdropparna och paniken sa nej. Men samtidigt visste jag att jag inte ville gå miste om honom, han var da shit!

Ta fram det där jävla paketet nu då. Lite för högt lite för aggressivt.

Paketet är platt, vänta nu så där ser inte en ringask ut. Jag sliter av pappret och innehållet avslöjas, Sagan om ringen triologin. Något vi kan göra tillsammans, ha!

När vi precis börjat dejta åkte Mattias till Turkiet med sin familj, han ringde hem till mig och berättade att han hade köpt en present, jag tror du blir glad, säger han.

När jag har köpt något som jag är riktigt nöjd över en fin grej liksom så är det ju svårt att hålla tyst om det man vill gärna berätta det. Är det något litet enkelt så vill man gärna släta över, det är bara något litet. Man vill inte att den som får presenten blir besviken och genom att sänka förväntningarna kan man bli glad över något litet. Men här breddes det på och eftersom jag ännu inte kände honom byggde jag upp förväntningarna på denna present och förväntade mig något mycket stort och romantiskt.

När jag fick en liten turkisk lergök, blev jag mest lite förvirrad och sen undrade jag, hur tänkte han nu?

Så jag hade chansen att springa. Lägga benen på ryggen och dra. Men något höll mig kvar.

Singvar hade fel, vi flyttade ihop, M frågade mig mycket riktigt innan jul och nyår. Men vilken jävla påsk vi ska förlova oss det undrar jag.

I Juli var vi på bröllop. När man varit på bröllop sprider sig något kärleksfullt ut i atmosfären och i en sådan där stund fylld av kärlek i luften uppstod och jag sa på tal om bröllop kanske vi iallafall borde förlova oss?

TROR DU??? Blev svaret...

Som ni förstår dog stämningen lite och jag kände mig som pigan Lina i Emil när Alfred som bara var en enkel bonddräng sa. Det där med giftemål, du det tror jag vi tar och skiter i.

Men liksom Lina så sken jag upp. Skiter iii, det tror du ja.

Okej, jag är inte heller så romantiskt lagd det förstår jag och kanske är det så att vi talar samma språk när det gäller kärleken, jag och Mattias. Men jag är kvinna och en blomsterkvasst någon gång ibland är faktiskt väldigt trevligt. När jag säger att jag inte förväntar mig något på vår tio års dag så ljuger jag.

Och en sak till en turkisk lergök är en skitdålig present till någon som man precis har träffat som man ska bygga upp en framtid tillsammans med. Då vill det till att man har många andra strängar på sin lyra. Som till exempel att vara den personen som man alltid kan lita på, alltid. Som står vid din sida i alla väder till tidens ände som aldrig skulle säga något nedlåtande, som aldrig skulle svika dig med vilje eller göra dig ledsen. Som gör dig lycklig och glad, galen och arg. Som är den finaste killen i hela världen och världens bästa pappa. Som andra säger om håll hårt i honom, var rädd om honom. En av de få riktigt, riktigt bra. Ja, då, då kan man komma undan med en turkisk lergök och sagan om ringen triologin istället för ett frieri.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0