Etapp 1. Övernattning i staden där alla manliga invånare heter Glenn.

Legoland, drömmen för en 5,5 åring som inte gör annat än leker med lego. Vi bestämde oss för att överraska. Ni har väl sätt de där barnen på Americas funniest home video som blir så lyckliga när de får åka till Disney world. Överraska och filma, fy fan va bra.

Rabatt med ICA kortet, perfekt bara att boka då. Fast då är det ju inte lågsäsong längre och den färjan kan ni nog inte ta för det går så lite avgångar...
Notan landar på 5000 spänn.

Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag bokade in färjan från Göteborg-Fredrikshavn 07.15, vi bor ju inte riktigt nästgårds. Som en kompis till mig brukar säga, jag hade nog bara lite otur när jag tänkte. Dessutom är det en biltripp på ca tre timmar till Legoland sen. Bokar in en hotellnatt i Göteborg, vill ju inte somna vid ratten liksom.

Berättar för Kalle att vi ska på semester några dagar. Kalle, mamma och pappa UTAN Oskar. Fasen, det var nu jag skulle ha filmat. Kalle frågar vart? Jag säger att det blir en överraskning.
-Kan vi åka till Grekland, frågar Kalle.
-Nää, inte riktigt, vi ska inte flyga, svarar jag.
-Ska vi åka till Spanien då? Kalle tittar på mig med sina stora pepparkornsögon, snäääälla.
-Vi ska åka till ett mycket roligare ställe, säger jag och hoppas att han också kommer tycka det. Skönt att han inte har så höga förväntningar, jätte skönt...

Åker ut till morfar och lämnar Oskar som ska få följa med på husvagnssemester, bjuds på lunch och fika innan vi åker. Medan vi fikar sitter Kalle i bilen, han är trött på att vänta och vänta hela tiden. Dessutom är han rädd för Tindra, vilket ni säkert kan förstå denna blodtörstiga best.



Så, äntligen rullar vi mot äventyret. UTAN Oskar.
-Det här är livet på en pinne, myser Kalle.

Hotelrummet i Göteborg är det finaste och vackraste Kalle någonsin sätt, han vill stanna här i alla dagar. Det är världens bästa semester UTAN Oskar. Hade detta varit överraskningen hade det varit nog. Han är lycklig.
-Men längtar du inte lite, frågar jag?
-Det kan du göra mamma, svarar Kalle. Han har egen tid med mamma och pappa äntligen. Inte vill han spendera den med att tänka på Oskar.

Den lilla trion lägger sig i dubbelsängen, extrasängen är överflödig, det är mysigt och det luktar rent om lakanen så där som det brukar göra på hotell. Pappa och Kalle rapar, de har en speciell teknik, den kommer liksom från avgrunden och är mycket äckligare än normala rapar. Jag suckar och myser och lägger av en smygfis. Det här är, precis som Kalle brukar säga, livet på en pinne.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0