En jävla amatör!

Imorgon börjar jobbet igen. Jag tror det ska bli skönt faktiskt kan inte riktigt bestämma mig men här hemma går vi alla varandra på nerverna. Idag skrek jag åt Kalle... jag vet att det inte hjälper... Men efter 140 tillsägelser rann tålamodet ut i sanden och ut kom gormandet. Fy vilket dåligt samvete jag fick sen, han är ju bara tre. Men vilken jäkla retsticka, precis som sin far...

Vi är kompisar nu iallafall... ja, han sover ju, men vi blev kompisar innan.

Iallafall ska det bli skönt att jobba komma in i lite rutiner och vanor. Jag vet inte om jag har njutit av ledigheten direkt jag har mest bara varit ledig, vart tog dagarna vägen vad har jag gjort?

Igår åkte jag iallafall längdskidor eller rättare sagt jag försökte åka längdskidor. Jag är något av en nybörjare. Fast jag vill inte gärna erkänna det eftersom jag var asbra när jag var liten (lite ödmjukt uttryckt). Jag tänkte mig när jag köpte skidorna, rätt bra skidor faktiskt, att jag behövde rätt bra ifall jag skulle tävla eller något. Någon skulle ju kunna upptäcka mig i spåret när jag susade fram på värsta Gunde Svan manér. Jag köpte lite för långa stavar också, han hade ju det Gunde, långa stavar alltså. Två vändor och två vurpor senare är jag jävligt glad att jag väntade lite med att köpa skiddräkten. Det hade sett förjävligt ut om jag hade kommit framflängandes med något vilt i blicken på ovallade skidor, hur amatörmässigt som helst, i någon jävla proffsdress.

Nej det är nog bra jag kör i min vanliga vinterkläder så dressen ser lika amatörmässig ut som skidstilen. Haha, jag var nära att ge upp när en 75 årig gubbe sprintade förbi mig i den andra uppförsbacken strax före två kilometer i karslundspåret. Vid det laget hade tretton glada skidåkare glidit förbi lite hånleende tänkandes jävla amatör. Jag är glad att de inte såg mig när jag vurpade i nedlutet ett par minuter tidigare, men snön som täckte hela mig och halva min mössa kanske skvallrade om att jag har vurpat.

"Ja, här går det mer bakåt än framåt", klämmde jag käckt ur mig när 75-åringen svischade förbi, jag tänker att jag måste säga något så han inte tror att det är mitt fel, att jag är otränad eller har dålig teknik eller nått när det är skid(&%&)=&=&%¤=%&("??/(%¤(#)&% det beror på att fan och hans moster åker om.

"Jaså du har inget fäste", den äldre mannen tittade medlidsamt på mig lite faderligt sådär. Sen säger han, "jag tror jag har lite valla här i fickan åk upp här på krönet så ska vi fixa till skidorna så du får lite fäste utan det är det inte roligt".

Jag är inte troende men just som jag skulle skicka skidorna till skidhelvetet kom en ängel, en utsänd, en vänlig själ och vallade mina skidor. Han var lite lik tomten förresten...

Resterande tre kilometer går galant, tomten försvinner framför mig med snön yrande runt sig. Bara en 6-7 personer kör om mig fram till mål men det är då jag ser min chans. En människa i grön täckjacka och termobraller i spåret, en jävla amatör yihoo, kanske om jag bara kör på lite kan jag komma ikapp köra om den skiten... Tävlingsdjävulen i mig sätter eldgaffeln i baklykten och iväg far jag som en kämpande idiot jag flaxar och far med armar och ben, flåsar som en älg som sprungit tre mil med en hel armé av grönklädda blodtörstiga jägare bakom sig och till slut... till slut... så händer det... jag ser att chansen går mig förbi vi är förfan i mål jag är slagen, jag hann inte om... När jag åker förbi grönjackan på väg mot bilen ser jag i mitt huvud hur jag sträcker fram staven och fäller den jäveln, men det får förbli en fantasi jag vågar inte hans mamma och pappa är säkert i närheten. Förresten vem lämnar en sexåring själv i skidspåret? Oansvarigt tycker jag, helt jäkla oansvarigt.

Imorgon är det som sagt dax att jobba lite kanske ger jag mig ut i spåret när mörkret har fallit och alla sexåringar ligger och sover. Men först ska jag ta mina skidor och lämna in dem på Lindells de är proffs och där ska det vallas, sen ska jag adda Gunde Svan på fb och få tekniska råd, kanske ska jag prova med en stav som han gjorde? Sen ska jag ta bort prislappen på skidorna för det är lite avslöjande att man är lite ny liksom...

Puss och kram alla som är ute och glider till gubbar som har valla ni omtanke kring er sprider!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0