Soppa, soppa, soppa, soppa. foppa, toppa, loppa, knoppa

Börjar tröttna lite smått... måttligt uttryckt. Hur mycket soppa kan en människa äta...
Idag 0 portioner med soppa, för idag får jag äta obegränsat med nötkött och grönsaker.

Till lunch blev det två lövbiffar stekta i ingenting. De var så goda i all sin torrhet att jag nästan blev tårögd. Till detta för att förhöja den kulinariska upplevelsen ytterliggare hade jag, gul paprika, majskolv, lök och zuccini bakade i ugnen på bakplåtspapper. Okej jag saknade oljan lite grann men det var ändå det godaste jag ätit på hela den här veckan. Nu ikväll blir det nötfärsfylld paprika och bubbelvatten. Det är ju fredag för tusan...

Imorgon är sista dagen på hellweek. Men det har faktiskt gått bra, det är ju bara mat. Fan när man börjar med något sånt här det är då man inser att man glömt bort varför man äter mat.

För att överleva... I all vår välfärd glömde vi det någonstans på vägen. Det vi gör nu är njuter av maten, allt ska vara väldigt gott och få våra smaklökar att vattnas och våra sinnen att njuta.

Fast det där med att äta för att överleva det är ju inte hela sanningen. Så har det knappast varit sedan vi var stenåldersmänniskor och redan då fann vi att en del saker var godare än andra. Då var det mer en fråga om utbud. Idag finns det ingen gräns på utbudet av matvaror. Dagens problem i dessa tider med maximerade jordbruksmetoder och den fullfartslevande människans behov av halvfabrikat och snabbmat är att hitta näringsrik mat. Allt innehåller raffinerat socker idag till och med påläggsskinkan och hur kommer det sig att alla tomater på samma kvist mognar samtidigt? 

Vi är fortfarande precis som stenåldersmänniskan i det avseendet att det vi äter som är överflödigt lagras i fettdepåer. Skillnaden är att stenåldersmänniskan förberedde sig för perioder av svält. Svältperioder är inget välkännt fenomen för de allra flesta av oss på den här sidan jordklotet. Nej vi lagrar på oss dag efter dag efter dag.

Men ändå idag handlar maten om mer än överlevnad sedan långt tillbaka har maten inneburit stunder av gemenskap, den har angivit årstidsväxlingarna med ägg på påskbordet, sill och potatis till midsommar och skinkan till jul. Att laga mat och äta mat med någon som man tycker om förhöjer smaken.

Det finns också fysiologiska aspekter som ett hormon som "släpper ut känslan av välmående" när vi sväljer mat, lite slarvigt uttryckt men ni förstår kanske vad jag menar.

Jag tror dock det måste vara god mat för att det ska ge en välbehagskänsla. Som t.ex. en semla. Det är ju semletider snart... Leffe är det okej om man har med sig en semla efter måndagspassen jag vet att du rekommenderade en macka med skinka t.ex. men?...

Kul att komma igång med träningen igår, lite matt och orkeslös pga soppfan, men det gick ok. Jag bjöd på ett magplask, tror Sätre skrattar fortfarande, skönt att ha riktiga kompisar som JC tillhands då :). En tvåfotare som blev platt fall, men nog så överraskande. Lillhaponski var jäkligt snabb att så snällt döpa den till fiafinten, en riktig retsticka det där.

Ett riktigt vasst nyförvärv kan vara på g, vi får väll se om Lillån är lockande nog för div. 2 tjejen riktigt bra var hon iallafall. Kul också med Malin som kom ner, som jag vet är en riktig hårding att möta hoppas att det blir fler gånger även för henne. Slingan dök inte upp, synd.

På måndag väntar hinderbanan, kan knappt bärga mig... (IRONI)

Ha en trevlig soppkväll, jag menar fredagkväll....

GOING NUTS!!!!!!!!

Puss och kram om jag får soppa en enda gång till på min läpp, tror jag att jag på rikitgt blir knäpp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0