Öland tur och retur

En bilresa till öland kan verka skrämmande lång för de flesta när man har två barn. Speciellt om det ena barnet är allergisk mot det andra barnets ljud. Vilket är fallet i vår familj vad det verkar. Så när morfar som erbjudit sig att köra ner husvagnen till Öland åt oss (eftersom vi saknar körkort, för så tung vagn alltså, och inte heller har någon dragkrok) dessutom erbjöd sig att ta med sig Kalle blev vi minst sagt lyckliga. Det var svårt att inte verka för angelägen.

Räknade timmar och minuter tills morfar skulle komma och hämta Kalle. Önskar jag kunde säga det var Kalle som gjorde det men det var jag som frågade. Kommer han snart, när ska DE åka...

Så bilfärden till Öland påminde om svunna dagar. Den tiden då man hade ett barn när allt var mycket annorlundare. Vi stannade en gång (nej förresten ett snabb stopp och tanka också) för att äta lunch. Det ända som drog ut på tiden var att Mattias väntade på att det skulle bli ledigt på toan där skötrummet var. Måttligt irriterad stod han och gestikulerade till mig vilken j-la idiot vad håller de på med där inne... Jag försökte å min sida att gestikulera ordet nyckel, ibland behöver man en nyckel till skötrummet... Tog ett tag innan han fatta vad jag menade. Det visade sig dessutom att jag hade rätt. Undra hur länga han hade väntat innan han sparkat in dörren?

Hemresan tog  l i t e  längre tid... Vi stannade tre gånger. Innan Ölandsbron pekade jag på en stackars familj som stannat och stod och försökte torka spyor och vädra ur bilen. Oj, säger jag om någon spyr i våran bil har vi inte ens nått vatten eller papper att torka upp det med...

Men det går bra att torka spyor med underlakan också. En mil efter Ölandsbron var det stopp nummer ett. Kalle klagade som vanligt på att det var varmt i bilen, tror fan det med trasig AC. Jo, visst nämnde jag inte det vi åker 40 mil med två ungar varav den ena är allergisk mot den andres ljud i en bil utan air condition. Galet, idiotiskt, korkat jag vet... Det är varmt, jag fryser, fortsätter Kalle gnällandes om och om igen. Det är för varmt det är för kallt hur ska du ha det finns det inget mer du kan gnälla om, säger hans lyhörda irriterade föräldrar som tar för givet att det är det "vanliga" klaget. Inte visste vi att han blev åksjuk av att sitta med dvd:n tre centimeter framför näsan och att han kallsvettades och alldeles strax skulle spy...

Stopp två var på samma restaurang som på nervägen. Oskar satt i tv koma med huvudet vridet ett helt varv för att kunna se golfsändningen. Inte helt lätt att mata honom. Fick trevande försöka träffa munnen. Något kanske han fick i sig men golfen skulle han se. En blivande golfare, hu hu hu, kommenterade åtminstone tre herrar i övre medelåldern. Ja, det hann sitta tre par och påbörja och avsluta sin lunch vid bordet bredvid innan vi blev klara.

Lunchen förflöt utan att några störra incidenterskedde, det ända var väl att jag lärde Kalle sten, sax och påse och våra gester blev så yviga till slut så vi slog ner en drickesflaska i golvet som gick i x antal bitar. Oskar satt och klämde i barnstolen, golfen var slut på TV så jag tittade menande på Mattias och sa. Jag går och lånar en nyckel och byter på Oskar. Vilket jag gjorde. Bara det att jag fick fel nyckel den passade inte i låset. Men på brickan stod det skötrum, men det var helt omöjligt att denna nyckel kunde passa. Gick tillbaka till kassan och sa att den inte passa.

Nämen, va säger du, säger den blåkepsade sommarpraktikanten och följer med mig till dörren öppnar den och går in till en annan dörr innanför sätter i nyckeln i låset och låser upp. Försökte du låsa upp den där, säger han och pekar flinande på den första olåsta dörren. Hmm, jaa säger jag med ett fånigt smil på läpparna, så tokigt...

Stopp tre, allergiskt utrbrott i baksätet. Det gurglas och jollras för mycket i framsätet. Mamma och pappa får psykbryt. Stanna är det ända alternativet. Stressäter en gigantisk kanelbulle, en center och en plopp. Tänker att vi kanske får stanna en fjärde gång så jag får spy men det är bara önsketänkande det som åker ner stannar i magen, den är elastisk och kan töja ut sig. Förresten så är den mer som en liten mjuk säck just för tillfället där man kan lägga massa godsaker. Det finns mycket plats ca 4 kilo.

Nä men jag tycker det gick bra, jättebra faktiskt. En kompis frågade om vi skulle följa med till Harge och bada igår. Nä fy f-n det är ju halvvägs till Öland svarade jag.

Puss och kram jag har sprungit i spåret
och har nu ont i låret (=sant)

Hur gick det att bo i husvagn, med nya mjukisar och foppa passar jag väl in?
Vad sker på campingens toaletter och vad är det Mattias har på näsan egentligen? Svar på det får ni i nästa inlägg

Kommentarer
Postat av: Annsofie

Ha ha ja noah spydde ner den bärbara dvdn på väg hem från åre i vintras! På väg hem från vimmerby satt jag på helspänn för vägen är så jäkla slingrig! Plötsligt börjar noah gråta och säger "ont i magen"! Kan säga att jag stannade bilen och sprang till bakdörren innan han hann säga "magen" som tur var stannade vi precis vid en mack så vi kunde fika lite och sedan fortsätta! To be continued...

2011-07-28 @ 22:29:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0